Blog van Irma Van Dijk

Leeftijd: 52 jaar, Sport: Hardlopen

Dag 8 'opbouwdag 2' - Dag 8 - 2e opbouwdag

Vannacht weer erg warm gehad, mijn lichaam lijkt wel een kacheltje. Zou het komen door de extra vetverbranding of toch door de overgang? Nu ik er over nadenk, heb ik eigenlijk geen echte opvlieger meer gehad de laatste week. Ik ben om half 7 al op en voel me weer fit. Meteen maar ontbijten, kwark met fruit en een kop koffie, en dan alvast wat werken achter mijn PC, zodat ik straks kan gaan sporten. Om 9 uur richting fysiofitness, en daar doe ik een combi van roeien en crosstrainer. Ik ga er op de fiets naar toe wat op zich al een hele goede warming-up is, gezien de 2 flinke heuvels die ik over moet op die 2 kilometer. Ik houd het dan ook bij 35 min, die resterende 10 heb ik ervoor en erna op ruimschoots op de fiets. Het gaat prima, maar als ik thuis kom begint de honger al te knagen. Ik houd het met koffie en mijn switch drankje nog vol tot 12 uur, en dan maak ik mezelf een flink bord salade met tomaat, paprika en lente-ui en olijfolie en balsmicoazijn. Het toetje is 100 gram pistachenoten. Hehe, dat vult tenminste. Tegen 17 uur heb ik weer flink honger, en ik maak een omelet van 2 eieren en champignons, broccoli, wortel en paprika. Terwijl ik sta te koken, snoep ik wat gerookte kipfilet naar binnen, zo’n trek heb ik. Komt me bekend voor; mijn opbouw moet ik meestal iets sneller doen dan in het protocol staat aangegeven. Het doet me goed om naar mijn lichaam te luisteren. Na het eten nog even vlug boodschappen doen; morgen ben ik de hele dag onderweg voor mijn werk en moet ik uit mijn koelbox eten. Maar met een goede voorbereiding gaat dat zeker lukken. ’s Avonds mijn 2e les afro-braziliaanse percussie, wat is dat leuk om te doen! Heerlijk, om weer zo vol energie te zitten.


Dag 7 'opbouwdag 1' - Weer thuis

Vandaag de eerste opbouwdag. Ik volg netjes het protocol, en smul van het ontbijt met een appeltje en een glas sap. ’s Middags een heerlijke salade met van alles er doorheen en ’s avonds gewokte groenten met een tonijnsteak. Daarbij pistachenoten als toetje, en ik ben meer dan gevuld. Ik werk thuis vandaag, en merk dat mijn geest helder en scherp is..dat herken ik van de vorige kuren, een heel goed gevoel! Om mijn spieren te laten herstellen, hoef ik vandaag niet te sporten, wat ik dan ook graag laat. Wel laat ik ’s morgens de hond uit, een wandeling van 3 kwartier op vlak terrein; een eitje en net lekker om de spieren los te maken. Mijn vriendin, die massagetherapeut is, doet dit ’s middags nog eens over met een Thaise massage; wat een verwennerij…alles weer heerlijk soepel en ontspannen. Ik schrijf vandaag de blogs van de afgelopen dagen, daar was ik niet meer aan toe gekomen. Vanavond ga ik ook lekker op tijd slapen. Voel me een beetje moe, maar heel goed.


Dag 6 'vastendag 3' - Winterberg dag 3

Het zonnetje schijnt gelukkig weer vandaag. Ik gebruik een urinetest en zie dat ik heel goed geswitcht ben. Ook de weegschaal en het meetlint voor het middel bevestigen dit: al ruim 4 kg eraf en 4 cm middelomtrek. Mijn broeksriem kan een gaatje strakker. We verzamelen in Winterberg zelf voor onze laatste wandeling van 10 km. Een erg mooie gebied rondom Winterberg met veel dalen, beekjes en hellingen. We genieten ervan. Het gaat mij goed af, geen noemenswaardige spierpijn en ben fit ondanks de gebroken nachtrust. Om 13 uur is de wandeling klaar en nemen we afscheid van elkaar en een heerlijk weekend, en gaat iedereen weer richting Nederland. Ik moet 3 uurtjes rijden, en stop onderweg voor koffie en een plaspauze. Het reizen is best wel vermoeiend naar deze 3 dagen topsport, ik ben blij als ik thuis ben; man en hond zijn dat ook. Ik besluit om vanavond alvast met de opbouw te beginnen, en neem een lekkere groentensoep die nog in de koelkast stond. Heerlijk!


Dag 5 'vastendag 2' - Winterberg dag 2

Onze tweede dag begint met regen en kou, maar al na een half uur krijgen we een flinke helling waardoor de kou al snel vergeten is. Het doel van vandaag is een wandeling van zo’n 23 km. Door de mist en laaghangende wolken blijft het miezeren en regenen en is het anders zo mooie uitzicht beperkt. Toch heeft het wel wat, een beetje mysterieus bos. In de Stube waar we het eerst stoppen voor een bak koffie is het redelijk druk. We zijn niet de enige sportievelingen met dit weer; veel wandelaars, nordic walkers en mountainbikers komen we tegen. Toch ook hele stukken waar we bijna niemand zien; de natuur is uitgestrekt hier. Het lopen gaat prima vandaag; goede beslissing geweest om gisteren de taxi te nemen, de rest van de groep heeft nog flink afgezien met 3 kwartier heuvel op en af, dat hadden mijn spieren niet leuk gevonden. Na 12 km stoppen we bij Kühhüde, ongeveer de laatste Stube voordat we 11 km onbewoonde wereld in gaan lopen. De helft van de groep heeft de stop echter gemist en komt uiteindelijk verkleumd de Stube binnen lopen; zij hebben er 2 km extra op zitten. Deze Stube is een voormalige boerderij, waar de boer en zijn vrouw al jaren geleden gestopt zijn met boeren en nu hete dranken en soep serveren aan verkleumde toeristen. De Stube is inmiddels overvol, en ze laten zich niet opjagen door de laatkomers. Als we uiteindelijk verder gaan, besluiten we om niet door te lopen, maar terug te lopen, we hebben op die manier meer kans op een bus of taxi mocht het iemand teveel worden. Als we terug zijn is het al einde van de middag, en ik merk opeens dat ik wat licht in het hoofd wordt. Ik duik het restaurant van het hotel in en neem een hap zout uit de molen…dat helpt! Even later krijg ik nog Keltisch zout aangeboden, wat mij er helemaal bovenop hielp. Nog even samen de sauna in, heerlijk, 1 rondje is genoeg na zo’n dag. Ik ga om 22:30 slapen, maar wordt al na 1,5 uur wakker van de spierpijn in mijn benen…maar daar hebben we spierbalsem voor. Ik slaap nog lekker totdat ik om 4:30 gewekt wordt door een stel Hollanders die zeer luidruchtig onder mijn raam staan te lallen….maar ondanks dat toch fit opgestaan.


Dag 4 'vastendag 1' - Winterberg dag 1

Vannacht weer slecht geslapen, maar redelijk fit opgestaan. Ik nuttig mijn ochtendsapje, pak de bagage in de auto (hoe lang ga ik eigenlijk weg??) neem afscheid van man en hond en rijd om 8 uur richting Aken, op weg naar Winterberg. Met een koffiepauze erbij ben ik om 11:15 al daar, erg rustig onderweg. Het laatste uur op lokale wegen, slingerend van het ene dorpje naar het andere, tot ik het hotel herken van 6 jaar geleden en ik in Winterberg gearriveerd ben. Het hostel wat ik nu geboekt heb is nog dicht; een streep door mijn plan om na de rit even lekker op een bed te gaan liggen, we hebben immers pas om 13:00 afgesproken om te gaan wandelen. Tja, dan maar een paar uurtjes doorbrengen in de lobby van het hotel waar ons vertrekpunt is voor de wandeling. Lekker kop koffie erbij en een makkelijke stoel uitgezocht. Via de groepsapp meld ik mij en na enige tijd verzamelt de groep zich. We zijn met 9 personen, coaches en klanten uit verschillende regio's van het land. Om 14:30 is iedereen eindelijk startklaar, en ik eigenlijk al moe voordat de wandeling begint. Marcel en Petra organiseren al enkele jaren deze wandelingen, 2x per jaar, en gidsen ons door de prachtige natuur. Het zonnetje schijnt en het is heerlijk wandelweer. Wat een adembenemdende uitzichten heb je hier! Na een half uurtje heuvelachtig inlopen, volgt een steile helling van ca 500 m, maar die is voldoende om iedereen stil te krijgen...inclusief mijzelf. Boven gekomen voel ik dat ik nu echt een slok sap moet nemen, en doe dat dan ook. Dat helpt, en zo lopen we verder. De volgende stop is in een echte oude Stube; ingericht in 1975 en daarna nooit meer iets aan gedaan. Zo zie je ze hier wel meer. We drinken onze koffie en thee, en staren verlekkerd naar het bier wat de drie jonge mannen die met ons meelopen nuttigen; zij zijn met hun vader meegekomen maar vasten niet. Wij moedigen hen aan; neem een groot bier, dan lopen jullie straks achteraan haha. En jawel hoor, dat gebeurt ook, eventjes wanen wij ons koning. Maar na 4 uren onderweg te zijn (het wordt al laat, en we hebben een stuk verkeerd gelopen) sloopt een helling mij totaal, benen helemaal leeg. Ik ben niet de enige, en met 3 vrouwen besluiten we om een taxi te nemen naar het hotel en niet nog eens een half uur-drie kwartier door te ploeteren, met nog 2 lange dagen in het vooruitzicht. Eenmaal op mijn kamer even lekker op bed gelegen, gedouched en 's avonds aan de thee en spa water aan de bar voor een goed gesprek na een lange maar fijne dag. Om 23 uur maak ik mijn licht uit.


Dag 3 'afbouwdag 3' - dag 3: halfvasten

Vannacht als een roosje geslapen, wel 9 uren aan een stuk! Fris opgestaan en meteen een klein rondje van 20 minuten met de hond gelopen. Daarna ontbeten met 2 glaasjes sap en naar mijn werkkamer gegaan voor de laatste ochtend werk voor het Wandelweekend in Winterberg. In de loop van de ochtend kwam hoofdpijn opzetten en werd ik wat misselijk..teveel gedaan, te hard gerend. Even een kwartiertje op bed en een kop koffie zorgen ervoor dat ik me weer beter voel. Het werk levert vanochtend nog de nodige stress op, en ik ben blij als ik om 13:30 mijn pc uit kan zetten. Nog wat zaken regelen, koffer alvast pakken voor morgen en dan lekker sporten. Ging weer prima, ik had meer spierpijn of last verwacht, maar kan de 45 min. makkelijk volhouden. 's Avonds even lekker een saunaatje gepakt, en nu op tijd weer naar bed. Morgenvroeg op naar Winterberg! We zijn met een man of 8-9 geloof ik, ik heb al contact met één van de andere coaches. Er is een groepsapp aangemaakt, en de sfeer zit er al goed in. Welterusten mensen.


Dag 2 'afbouwdag 2' - Dag 2

Het fruitontbijt smaakt weer prima, alhoewel ik best nog een glaasje sap extra gelust had.. even doorbijten. Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik veel thuis kan werken, wat ik dan vandaag ook deed. Maakt het allemaal net iets makkelijker, om in je eigen tempo en tijd je werk te kunnen doen tijdens een kuur. De Metabolic Switch doet goed zijn werk, ik raak alweer gewend eraan en heb alleen rond etenstijd wat hongergevoel. De salade met daarna pistachenoten smaakt dan ook prima. Eind van de middag naar de fysiofitness gegaan, waar ik mijn krachttraining even laat voor wat het is deze week en weer een half uur heb geroeid en een kwartier gefietst. Helemaal geen probleem, lekker om zoveel te sporten! 's Avonds ben ik wel wat moe, en lig dan ook vroeg in mijn bed.


Dag 10 'opbouwdag 4' - laatste opbouwdag

Gisteren, mijn derde opbouwdag, was een lange dag met 400 autokilometers en zitten van 8 tot 20:30 uur. Voor mijn vertrek en na mijn thuiskomst heb ik wel met de hond gelopen, om nog enige beweging te hebben. Ook heb ik braaf mijn salade meegenomen voor tussen de middag. ’s Avonds om 17 uur was de bijeenkomst afgelopen, en stond ik voor de keuze om uren in de file te gaan staan vanaf Houten of eerst een hapje te eten met een collega. Dat laatste gedaan, en netjes gegrilde makreel met groenten besteld. Toch ook wat frietjes genomen, en daarmee mijn opbouw wat versneld. Vandaag doe ik nog opbouwdag 4, om alles netjes af te maken. Voorlopig blijf ik weinig koolhydraten eten, probeer dat tot 1 maaltijd per dag te beperken, want het bevalt mij prima. Vanmorgen heb ik ontbijt gemaakt met 3 roereieren met paprika, champignons, ui en kurkuma en kerrie, alles in olijfolie gebakken. Een super gezond ontbijt met veel anti-oxidanten, en echt heerlijk! Mijn gewicht was gelijk aan gisteren. Straks weer lekker sporten, ook dat blijf ik nu 3x per week doen, met 2x als echt minimum. Ik heb me voorgenomen om 2x per jaar een grote kuur te blijven doen en daarmee mijn fitheid te behouden, voorjaar en najaar. En het resultaat uiteraard: -3,6 kg en - 5 cm! Waarschijnlijk ga ik ook dan weer wandelen. Het is gezellig, je bent niet alleen en het is een stok achter de deur. Want ook ik heb die nodig


Dag 1 'afbouwdag 1' - de aftrap

Vanmorgen stond ik op met een behoorlijke hoofdpijn..hmm.. dat begint niet zo goed. Toch maar een pijnstiller gepakt met deze eerste dag in het vooruitzicht, en wat muntolie op het hoofd. Dat hielp...en in de loop van de ochtend zakte de pijn af. Mijn fruitontbijt smaakte goed...maar rond koffietijd rammelde mijn maag. Oei...zo erg in de suikerstand geraakt? Ja.. blijkbaar. Goed, even doorbijten en een flinke salade gemaakt. Dat hielp en het ongemakkelijke gevoel werd minder. De rest van de dag ging het redelijk en 's avonds heb ik goed kunnen sporten. Ik heb deze keer gekozen voor het Sportvasten Resveratrol protocol; na de overgang heb je relatief meer 'langzame' spiervezels en dit protocol houdt daar rekening mee. Ook de training verschilt van het normale protocol: een langere duurtraining op lagere intensiteit. Ik koos voor een half uur roeien en een kwartier fietsen. Ging prima en ik voelde mij fit. Tegen 23 uur gaan slapen, en halverwege de nacht wakker geworden. Ik kon de slaap niet vatten en ben maar opgestaan. Tegen de ochtend nog een paar uur geslapen, en redelijk fit wakker geworden.


'voorbereiding' - Eindelijk weer Sportvasten!

Na ruim 2 jaar dan eindelijk weer een grote kuur! Door allerlei omstandigheden en veel stress, kwam ik er maar steeds niet toe. Ook het sporten ging uiteindelijk niet meer en daar doken mijn oude rugklachten weer op. Toen ik weer wilde gaan sporten, beletten mijn klachten dit. Een vicieuze cirkel waar je maar moeilijk uit komt. Ook was ik inmiddels in de overgang terecht gekomen, met de nodige opvliegers en kilo's die erbij kwamen. Maar het Sportvasten bleef in mijn hoofd zitten, ik zag mijn klanten fit worden en voelde mijzelf opgebrand, wat een frustratie! Maar ik gaf de moed niet op en wilde mijn oude fitte gevoel en gewicht weer terug! Mijn lichaam en spieren waren min of meer uitgeput, en waar moet je dan beginnen? Mijn voeding gaf ik weer meer aandacht, alhoewel dat nooit echt weg geweest is; als orthomoleculair therapeut probeerde ik altijd gezond te eten en nam de nodige voedingssupplementen om tekorten in mijn voeding en sport te compenseren. Maar toch...uitgeput. Op advies van Remco, die immers altijd bezig is zaken te verbeteren en nieuwe protocollen te ontwikkelen, probeerde ik een nieuw protocol voor mensen met spierklachten zoals spieruitputting en fybromyalgie, gecombineerd met op hele lage intensiteit joggen, en veel bewegen zoals wandelen en fietsen. Al na een week of 4 begon ik het verschil goed te merken; mijn spieren herstelden veel sneller en mijn spierpijn verdween nagenoeg geheel. Dat gaf mij moed, en ik meldde mij aan voor het Sportvasten Wandelweekend in Winterberg. Dit houdt in dat je zelf thuis de afbouwdagen doet, en op de vastendagen samen met een groep andere coaches en hun klanten gaat wandelen in het heuvelachtige Sauerland. Dit had ik ruim 5 jaar geleden al eens gedaan en was mij heel goed bevallen. Dus...helemaal klaar voor de start en ik heb er heel veel zin in!


'voorbereiding' - Winterberg dag 3

Het zonnetje schijnt gelukkig weer vandaag. Ik gebruik een urinetest en zie dat ik heel goed geswitcht ben. Ook de weegschaal en het meetlint voor het middel bevestigen dit: al ruim 4 kg eraf en 4 cm middelomtrek. Mijn broeksriem kan een gaatje strakker. We verzamelen in Winterberg zelf voor onze laatste wandeling van 10 km. Een erg mooie gebied rondom Winterberg met veel dalen, beekjes en hellingen. We genieten ervan. Het gaat mij goed af, geen noemenswaardige spierpijn en ben fit ondanks de gebroken nachtrust. Om 13 uur is de wandeling klaar en nemen we afscheid van elkaar en een heerlijk weekend, en gaat iedereen weer richting Nederland. Ik moet 3 uurtjes rijden, en stop onderweg voor koffie en een plaspauze. Het reizen is best wel vermoeiend naar deze 3 dagen topsport, ik ben blij als ik thuis ben; man en hond zijn dat ook. Ik besluit om vanavond alvast met de opbouw te beginnen, en neem een lekkere groentensoep die nog in de koelkast stond. Heerlijk!